FAQ

Ofte stilte spørsmål


Sikkerhet:


En antivirusprogramvare fra Comtech vil beskytte mot trusler fra både e-post, nettlesere, filer, URLs og mer i sanntid. Programmet tar i bruk en lagdelt tilnærming for å håndtere global trussel intelligens.

Med et spamfilter fra Comtech blir alt innhold som sendes via e-post skannet, samtidig som nettadressene undersøkes i sanntid. Dersom en kobling er usikker advares brukeren mot å besøke dette nettstedet eller blir informert om at nettstedet er blokkert. Programvaren eliminerer søppelpost før mailene når deres nettverk og klienter.

En phishing e-post er en falsk e-post som ofte vil be deg om å klikke på en lenke. Dersom e-posten ikke virker sikker bør du kontakte oss i Comtech eller eventuelt bare slette e-posten.

Skadelige vedlegg hindres ved hjelp av Microsoft Defender for Office 365. Alt mistenkelig innhold går her gjennom en sanntidsanalyse for søk etter skadelig programvare. Microsoft Defender beskytter hele Office 365 mot avanserte trusler som eksempelvis kompromitterte e-post til bedrifter og legitimasjon-phishing.

Ditt passord er personlig og bør ikke deles med andre. Det anbefales å endre passord med jevne mellomrom. Det er også viktig å ha et godt og sikkert passord, slik at det ikke er lett å gjette. Oppgi aldri passordet ditt i e-postmeldinger og benytt totrinnsbekreftelse ved innlogging.

Kombinasjonen av bare brukernavn og passord gir ikke god nok beskyttelse for pålogging. Med flerfaktor-autorisering gjør du det vanskeligere for en angriper å komme seg inn på kontoen din.

Først er det lurt å sjekke om du ved et uhell har lagret filen et annet sted. Dersom du fortsatt ikke finner dokumentet kan du kontakte oss og vi hjelper deg.


Microsoft:


Ja, du kan bruke Microsoft 365-pakken på 5 forskjellige enheter for samme bruker. Det betyr at du kan installere pakken på eksempelvis mobiltelefon, hjemme-PC, nettbrett, kontor-PC og fortsatt ha en ledig lisens igjen.

Ja, det kan du. Det er veldig enkelt for deg siden du slipper å flytte dataene dine, det eneste du må gjøre er å endre Microsoft 365 leverandør. Du blir ikke belastet med avbestillingsgebyr eller skjulte kostnader utover inneværende fakturaperiode dersom du ønsker å velge en annen Microsoft 365 partner.

Microsoft 365 faktureres månedlig. Det gjør det enklere for deg å justere antall brukere opp eller ned etter hvert som behovet endrer seg i bedriften.

Ja, Microsoft 365 er tilgjengelig fra nettbrett og andre mobile enheter som f.eks. Android, Iphone og Windows Phone. Selve pakken, OneDrive skylagring, samt e-post med kalender og kontakter er tilgjengelig via egne apper fra Microsoft eller direkte fra nettleseren.

Ja, du kan enkelt legge til eller fjerne brukere slik at Microsoft 365 alltid er tilpasset ditt behov. Dette kan du gjøre hver måned og betale kun for det antall brukere som trengs.

Dersom dere har god kunnskap til Microsoft 365 internt i bedriften trenger dere ikke mer enn fri kritisk support som er inkludert i alle Microsoft 365-pakkene. Med utvidet support-pakke får du i tillegg muligheten til å ringe og få hjelp uansett hva det gjelder for bedriftens superbruker eller andre ansatte. Da kan du ringe oss, bruke chat eller registrere en sak om Microsoft 365, Windows eller PC-problemer du har og få ubegrenset support til en fast pris pr. bruker.

Ja, det kan du. Abonnementet løper kun den perioden som du har betalt, og du kan derfor si opp innen ny fakturaperiode på 1 mnd.

I overgang til Microsoft 365 inkluderer vi klargjøring av ny pakke for alle brukerne dine. Du får en ferdig installasjonsfil du kan kjøre på alle maskinene som automatisk installerer Microsoft 365-pakken for deg. Vi har også mulighet til å installere Microsoft 365-pakken på hver enkelt maskin via fjernstyring, eller rydde opp i eksisterende Office-pakker som du har installert på maskinene. Vi gjør gjerne dette for deg mot et avtalt vederlag.

Ja – det er både viktig og nødvendig, da e-post tjenester ikke har en utvidet beskyttelse mot eksterne angrep gjennom skadelige lenker og vedlegg.

Ja. Dedikert backup er aldri bortkastet og datatap er noe som kan skje de fleste. En backup er på mange måter en forsikring og brukeren er selv ansvarlig for gjenopprettelsesmuligheter. Hvis noe er slettet fra Sharepoint, E-post eller OneDrive Business er det borte. Det er ikke uvanlig å slette viktige dokumenter eller mapper ved et uhell, og flere velger å sikre sine data i en løsning utenfor selve plattformen til Office365.


Datasenter:


Bruk av skytjenester trenger ikke være en fullstendig erstatning for bedriftens datasenter, men det er i større grad en naturlig og nødvendig komponent i kundenes teknologistrategi. For eksempel kan en «hybrid sky», det vil si en kombinasjon av de to, være hensiktsmessig i en overgangsfase for store virksomheter.

Kundenes nærhet til prosesserings- og produksjonsmiljø er svært viktig. Det kan for eksempel oppstå forsinkelse i datakommunikasjonen dersom man benytter seg av datasenter i utlandet. Det å bruke et datasenter i nærheten gir deg en større trygghet, i tillegg til bedre responstid og forutsigbarhet rundt kostnader og økonomi.